Keskiviikkona käynnistyivät 33. Sodankylän elokuvajuhlat. Hieman viileästä kelistä huolimatta yleisö jonotti jälleen urhoollisesti lippuluukuilla.
Festivaali otti aamupäivällä varaslähdön Elokuvan ikuinen nuoruus -matineassa. Ranskalainen elokuvapedagogian kehittäjä Nathalie Bourgeois johdatteli osallistujat ikimuistoisten elokuvakohtausten ja nuorten koululaisten elokuvanäytteiden kautta elokuvahistorian ja kuvakerronnan maailmaan.
Yhteistyö Inarissa järjestettävän Skábmagovat-elokuvafestivaalin kanssa tarjosi Sodankylän keskiviikkoiltapäivään alkuperäiskansojen lyhytelokuvia. Kaamoskuvia yöttömässä yössä -näytös käsitteli suhdetta kulttuuriin, maahan, juuriin ja identiteettiin ja sisälsi tarinoita Saamenmaan ohella myös Pohjois-Amerikasta ja Grönlannista.
Avajaisnäytöksessä festivaali sai vahvan aloituksen, kun Mahamat-Saleh Harounin A Season in France johdatteli yleisön huikeiden aplodien saattelemana pakolaisuuden tunnemyrskyihin.
Tänä vuonna säestetystä elokuvasta päästiin nauttimaan jo avajaispäivänä, kun Erik Blombergin rakastettu klassikkoelokuva Valkoinen peura esitettiin Isossa teltassa 40-henkisen Ruamjai-kuoron säestämänä.
Olaf Möller, yksi Sodankylän kantavista voimista, avasi alkuillasta Koululla jalkopalloaiheisia elokuvia sisältävän mestariluokkasarjansa. Keskiviikkona nähtiin brittiläinen humoristinen murhamysteeri The Arsenal Stadium Mystery vuodelta 1939.
Keskiviikkona päästiin katsomaan myös uutta suomalaista elokuvaa, kun Mikko Mäkelän A Moment In The Reeds sai Suomen ensi-iltansa Isossa teltassa.
Pienessä teltassa puolestaan esitettiin sveitsiläisen Katharina Wyssin uutuuselokuva Sarah Plays A Werewolf. Näytöksen jälkeen Pienen teltan intiimi tunnelma innoitti yleisön vilkkaaseen keskusteluun.
Tänä vuonna vahvasti esillä oleva ääniteema sai näyttävän aloituksen, kun Oscarilla palkittu tieteisspektaakkeli Arrival vyöryi yleisön tajuntaan Ison teltan aamuyön näytöksessä.